Rozmaitości
ODPOWIEDZIALNOŚĆ CYWILNA FUNKCJONARIUSZY PUBLICZNYCH
Kancelaria nasza postanowiła wziąć udział w dystrybucji ubezpieczeń Odpowiedzialności Cywilnej Funkcjonariuszy Publicznych.
Kodeks Etyki Zawodowej Brokera
Brokerem w rozumieniu Kodeksu Etyki Zawodowej jest osoba fizyczna wykonująca zawód Brokera ubezpieczeniowego bądź reasekuracyjnego, zarówno jako przedsiębiorca posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności brokerskiej, jak i osoba wykonująca czynności brokerskie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność brokerską.
Uważając, że jednym z podstawowych obowiązków Brokera jest przestrzeganie przepisów prawa, jednocześnie Brokerzy przyjmują, że uczciwe i etyczne postępowanie każdego Brokera jest istotne i konieczne dla zachowania dobrego imienia i jedności środowiska.
Mając powyższe na uwadze, Brokerzy przyjmują zasady Kodeksu Etyki Zawodowej oraz zobowiązują się do ich przestrzegania w prowadzonej przez siebie działalności.
Kodeks zawiera podstawowe zasady etyczne oraz powszechnie uznawane normy postępowania zawodowego Brokerów, przestrzeganie których leży w interesie wszystkich podmiotów rynku ubezpieczeniowego.
I. Podstawowe wartości zawodu Brokera
Niniejsze zasady etyki stanowią wyraz integralności środowiska i wspólnego celu polegającego na dążeniu do wykonywania zawodu z poszanowaniem norm prawnych, moralnych i zasad uczciwej konkurencji ujętych w kodeksie i innych uchwałach Stowarzyszenia, które pozostają w zgodności z obowiązującymi normami prawnymi, a przede wszystkim z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa krajowego, ratyfikowanych umów międzynarodowych oraz prawa UE.
Podstawowymi wartościami zawodu Brokera są:
- Poszanowanie prawa
- Uczciwość i rzetelność
- podawanie informacji niezgodnych z rzeczywistością lub wprowadzających w błąd odbiorców,
- składanie nierzetelnych obietnic i gwarancji,
- wywieranie presji, wykorzystywanie okazanego zaufania lub przymusowego położenia kontrahenta,
- oferowanie udziału w wynagrodzeniu w celu nawiązania bądź podtrzymania relacji z Klientem, przyjmowanie korzyści osobistych lub majątkowych od ubezpieczyciela, jeśli wpływa to na obiektywizm w ocenie lub rekomendacji ofert.
- Niezależność
- Profesjonalizm
- Zaufanie
Broker wykonuje zawód w dobrej wierze, zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji
Broker powinien wykonywać zawód z zachowaniem zasad uczciwości i rzetelności.
W szczególności sprzeczne z niniejszymi zasadami jest:
Broker powinien wykonywać zawód w sposób wolny od wpływów i nacisków zewnętrznych, uprzedzeń i konfliktów interesów, mając za podstawowy cel słuszny i zgodny z prawem interes Klienta.
Broker powinien w pełni wykorzystywać swą wiedzę, kompetencje i doświadczenie zawodowe oraz stale rozwijać swój profesjonalizm między innymi poprzez ciągłe kształcenie zawodowe.
Podstawą zaufania jest nieograniczony w czasie obowiązek zachowania tajemnicy brokerskiej oraz nakaz działania w interesie Klienta.
II. Relacje z Klientem
- W relacjach z Klientem Broker zobowiązany jest do zachowania staranności wymaganej od profesjonalisty oraz podejmowania działań w dobrej wierze, dążąc do umacniania świadomości ubezpieczeniowej Klienta.
- Działanie w interesie Klienta nie może mieć na celu ułatwienia popełnienia przestępstwa, naruszenia bądź obejścia prawa.
- Broker powinien dążyć do zawarcia umowy zlecenia brokerskiego na piśmie, w szczególności w celu wykazania zakresu czynności, do jakich wykonania jest zobligowany bądź uprawniony.
- Broker dokonuje analizy zebranych ofert przy zastosowaniu jasnych i obiektywnych kryteriów analizy. Ograniczenie liczby ofert analizowanych w celu wydania rekomendacji, na innej podstawie niż w następstwie dokonywania procesu eliminacji w toku prowadzonej analizy przy zastosowaniu w.w. kryteriów, może wynikać tylko i wyłącznie z jednoznacznego oświadczenia woli Klienta.
- Broker zobowiązany jest do zachowania poufności co do uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług informacji. Przedmiotowy obowiązek jest nieograniczony w czasie i istnieje niezależnie od stosunku prawnego łączącego Brokera z Klientem. Obowiązek ten może zostać uchylony jedynie w przypadkach wskazanych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, bądź za uprzednią wyraźną zgodą Klienta.
- Jeśli Broker ma zastrzeżenia co do prawdziwości, rzetelności i pełności podanych przez Klienta informacji, powinien je - przy współdziałaniu z Klientem - zweryfikować i uzupełnić, a jeśli nie będzie to możliwe - rozważyć rezygnację z dalszej współpracy.
- Jeśli występuje konflikt interesów Brokera (lub osoby trzeciej, wobec której Broker ma zobowiązania) i Klienta, Broker winien niezwłocznie poinformować Klienta o dostrzeżeniu konfliktu interesów. Broker powinien zrezygnować ze swego zaangażowania w danej sprawie, chyba że wszystkie zainteresowane strony wyrażą zgodę na kontynuowanie tego zaangażowania.
- Broker powinien przekazać Klientowi informację o wszystkich ofertach uzyskanych od Ubezpieczycieli.
- Broker powinien uszanować decyzję Klienta o rezygnacji z jego usług.
III. Relacje z Ubezpieczycielami
- W relacjach z Ubezpieczycielami Broker powinien kierować się w pierwszej kolejności interesem Klienta, o ile nie jest on sprzeczny z prawem bądź dobrymi obyczajami.
- Broker nie powinien pobierać od Ubezpieczyciela dodatkowego wynagrodzenia, uzależnionego od wartości łącznych obrotów, rentowności portfela lub innych czynników, nie związanych z zawarciem konkretnej umowy ubezpieczenia (np. nadprowizja).
- W toku postępowań konkursowych mających na celu wyłonienie najkorzystniejszej oferty Broker winien traktować na równoprawnych zasadach wszystkich uczestników konkursu, a w szczególności na równych zasadach przekazywać informacje konieczne do przedstawienia oferty
- Broker zobowiązany jest do przekazywania wszelkich informacji, o jakie zapytywał Ubezpieczyciel w odniesieniu do Klienta, które mają wpływ na ocenę ryzyka i związane są z prawidłowym wykonaniem usługi zlecenia brokerskiego oraz umowy ubezpieczenia.
IV. Relacje z innymi Brokerami
- Podstawą stosunków między Brokerami jest równoprawność i wzajemny szacunek.
- Broker obowiązany jest dbać o reputację i dobre imię swojego zawodu.
- Broker nie powinien podejmować działań zmierzających do nieuczciwego wzbogacenia się kosztem innego Brokera.
- Broker może dokonać oceny pracy innego Brokera pod warunkiem, iż Klient, zwróci się z takim wnioskiem. Ocena powinna być dokonywana w oparciu o dokumenty przedłożone przez Klienta, ogólne warunki ubezpieczenia i ustalone fakty, z zachowaniem obiektywizmu, rzeczowości oraz rzetelności.
- Przed uzyskaniem umocowania od Klienta, który współpracuje z innym Brokerem, Broker winien poinformować Klienta o celowości uregulowania stanu prawnego poprzez wskazanie jednego pośrednika w odniesieniu do określonego ryzyka.
- Broker powinien odmówić przyjęcia umocowania w przypadku wielości pełnomocnictw prowadzących do niejasności co do zakresu umocowania lub jego treści.
- Broker wstępujący w stosunek zlecenia brokerskiego w trakcie okresu ubezpieczenia bezpośrednio po uprzednio działającym Brokerze powinien dążyć do uregulowania wszelkich kwestii związanych z dalszą obsługą umów ubezpieczenia.
V. Postanowienia końcowe
- Członkowie Stowarzyszenia mają obowiązek poznania i stosowania postanowień Kodeksu Etyki Zawodowej.
- Broker winien propagować i promować idee Stowarzyszenia oraz normy postępowania ustalone przez środowisko brokerskie.
- Nieprzestrzeganie powyższych zasad może być ocenione przez Komisję Etyki Zawodowej, jako nieetyczne i spowodować sankcje określone Statutem Stowarzyszenia.